Wytyczne dla autorów

Spis treści

Uwagi ogólne

Podstawowe wymagania dotyczące przesyłanych prac

Formatowanie tekstu

Strona tytułowa

Bibliografia załącznikowa

Przesyłanie pracy

Uwagi ogólne

  • Wymiana informacji pomiędzy autorem korespondencyjnym a Redakcją odbywa się drogą elektroniczną (email). Zalecamy, aby podczas wymiany korespondencji z Redakcją, autorzy sprawdzali folder ze spamem w swojej skrzynce poczty elektronicznej. Przypadkowo mogą do niego trafiać ważne wiadomości przesyłane przez Redakcję.
  • Aby wykluczyć możliwość plagiatu, przesłana praca zostanie sprawdzona przez Similarity Check (usługę organizacji Crossref do kontroli oryginalności przedstawianych do publikacji i opublikowanych już prac). Sprawdzane pod tym względem będą zarówno manuskrypty prac naukowych, jak też manuskrypty innych tekstów przesyłanych do Redakcji. Więcej informacji na temat inicjatywy Similarity Check można uzyskać pod adresem: https://www.crossref.org/services/similarity-check/.

Przed złożeniem pracy do Redakcji, prosimy upewnić się, że:

  • Przekazywana do oceny praca nie została wcześniej w tej samej formie wydana, ani wysłana do innego wydawnictwa w celu jej opublikowania. Wysyłając manuskrypt do Redakcji, każdy z autorów pracy potwierdza zarazem, iż zweryfikował jego ostateczną wersję oraz wyraził zgodę na przedłożenie pracy w celu jej opublikowania (w przeciwnym przypadku podczas składania pracy należy przesłać odpowiednie wyjaśnienia).
  • Żadna część pracy nie narusza praw osób trzecich ani wciąż obowiązujących praw autorskich. Uzyskanie od posiadaczy praw autorskich pozwolenia na umieszczenie w manuskrypcie materiału objętego prawem autorskim (dotyczy np. ilustracji) leży wyłącznie w gestii autorów.

Podstawowe wymagania dotyczące przesyłanych prac

  • Manuskrypt należy sporządzić jako jeden plik, w formacie MS Word (doc, docx) lub OpenOffice Writer (odt).
  • Maksymalna objętość manuskryptu to 1 arkusz wydawniczy (1 arkusz to tekst o objętości 40 tys. znaków ze spacjami lub 3 tys. cm2 powierzchni ilustracji). Większa objętość jest dopuszczalna tylko w szczególnych przypadkach, po akceptacji przez Redakcję czasopisma.
  • W manuskrypcie należy umieścić dane wszystkich autorów, takie jak imię, nazwisko, afiliacja, ORCID (dane te zostaną usunięte przed przekazaniem pracy do recenzji).
  • Tabele i grafiki należy zamieścić na końcu pracy – po tekście głównym i wykazie literatury.
  • W przypadku prac anglojęzycznych oraz anglojęzycznych elementów prac polskojęzycznych (tytuł, streszczenie i wyrażenia kluczowe) wymagana jest odmiana amerykańska języka angielskiego.

Formatowanie tekstu

  • Interlinia: 1,5
  • Czcionka – w tekście głównym: Times New Roman (wielkość 12 pt, wyrównanie obustronne), tytuły rozdziałów i podrozdziałów – czcionka pogrubiona, akapit wyśrodkowany
  • Marginesy: lewy, prawy i górny – 2,5 cm, dolny – 3,5 cm
  • Włączona ciągła numeracja wierszy
  • Cytaty: bezpośrednie cytaty fragmentów prac innego autorstwa powinny być wyróżnione w tekście cudzysłowem. Cytaty liczące ponad 40 słów powinny tworzyć oddzielny akapit. Bezpośrednio po cytacie należy umieścić w nawiasie informację o jego pochodzeniu, z podaniem numeru strony, na której znajduje się cytat: (Wilson, 1987, s. 22).

Strona tytułowa

Na pierwszej stronie prosimy umieścić:

  • tytuł pracy w języku polskim (dla prac polskojęzycznych) oraz angielskim (dla prac polsko- i anglojęzycznych) – maksymalnie po 255 znaków dla każdej wersji językowej
  • dane autorów (imię, nazwisko, afiliację, adresy email wszystkich autorów wraz z zaznaczeniem autora korespondencyjnego, jak również numery ORCID wszystkich autorów, którzy wykorzystują ten identyfikator)
  • streszczenie w języku polskim (dla prac polskojęzycznych) oraz angielskim (dla prac polsko- i anglojęzycznych) – maksymalnie 1500 znaków dla każdej wersji językowej (w streszczeniu nie należy zamieszczać powołań na literaturę)
  • zwroty kluczowe (keywords) w języku polskim (dla prac polskojęzycznych) oraz angielskim (dla prac polsko- i anglojęzycznych) – maksymalnie 8 zwrotów
  • informacje o potencjalnym konflikcie interesów (por. Polityka wydawnicza)
  • oświadczenie o wkładzie merytorycznym każdego autora w przypadku prac wieloautorskich
  • informacje o finansowaniu badań

Bibliografia załącznikowa

  • Przywoływanie źródeł w tekście oraz format notek bibliograficznych należy zastosować według standardu APA (7. edycja). Do przygotowania bibliografii autorzy mogą wykorzystać bezpłatne oprogramowanie, np. Zotero (https://www.zotero.org/)
  • W tekście należy stosować następujące warianty powoływania się na literaturę (cytowania należy podawać w kolejności alfabetycznej; chronologicznej tylko jeśli cytowana jest praca tego samego autora/autorów): (Wilson, 1943), (Wilson, 1999a, 1999b), (Mańkowski, 1889; Wilson, 1943), (Wilson & Mańkowski, 2000), (Wilson et al., 1998, 1999):
    • Przy pracy mającej 3 lub więcej autorów należy stosować następujący zapis – np. (Wilson et al., 1999)
    • Jeśli kilku różnych autorów nosi to samo nazwisko, wówczas w powołaniu należy uwzględnić inicjały ich imion (dot. tylko pierwszego autora) – np. (J. Wilson, 1999; K. Wilson & Mańkowski, 1998).
  • W wykazie bibliografii należy stosować alfabetyczną kolejność notek bibliograficznych
  • W przypadku pozycji bibliograficznych posiadających numer DOI, należy go uwzględnić pod koniec notki bibliograficznej (DOI można wyszukiwać na stronie https://doi.crossref.org/simpleTextQuery/)
  • Przykładowe sposoby redagowania bibliografii według standardu APA (należy zwrócić uwagę na formatowanie):
    • książka – Nazwisko, I. (rok). Tytuł książki. Wydawnictwo. doi w postaci adresu internetowego [np. Wilson, J. (1943). Badania nad rolnictwem w Polsce. Wydawnictwo Uniwersyteckie. https://doi.org/xyz]
    • artykuł w pracy zbiorowej – Nazwisko, I. (rok). Tytuł. In I. Nazwisko (Ed.), Tytuł książki (numery pierwszej i ostatniej strony artykułu). Wydawnictwo. doi w postaci adresu internetowego [np. Wilson, J. (1999). Uprawa ziemniaka w PRL. In A. Mańkowski (Ed.), Rolnictwo w Polsce (pp. 223–278). Wydawnictwo Poznańskie. https://doi.org/xyz]
    • artykuł w czasopiśmie – Nazwisko, I. (rok). Tytuł artykułu. Tytuł czasopisma, nr tomu(nr zeszytu), numery pierwszej i ostatniej strony artykułu lub identyfikator artykułu. doi w postaci adresu internetowego [np. Mankowski, K. (2010). Historia rodziny. Socjologia, 2(1), 110–120. https://doi.org/xyz]
    • artykuł ze strony internetowej (bez doi) – Nazwisko, I. (rok). Tytuł. Nazwa czasopisma lub domeny, nr tomu(nr zeszytu), numery pierwszej i ostatniej strony artykułu. http://… [np. Arakji, R. Y., & Lang, K. R. (2008). Avatar business value analysis: A method for the evaluation of business value creation in virtual commerce. Journal of Electronic Commerce Research, 9, 207–218. http://www.csulb.edu/journals/jecr/]
    • artykuł ze strony internetowej (z doi) – Nazwisko, I. (rok). Tytuł. Nazwa czasopisma bądź domeny, nr tomu(nr zeszytu), [ewentualnie] numery pierwszej i ostatniej strony artykułu. doi w postaci adresu internetowego [np. Wilens, T. E., & Biederman, J. (2006). Alcohol, drugs, and attention-deficit/hyperactivity disorder: A model for the study of addictions in youth. Journal of Psychopharmacology, 20, 580–588. https://doi.org/10.1177/0269881105058776].

Przesyłanie pracy

  • Manuskrypt należy przesłać na adres email Redakcji: [encode_email]wb@pbsociety.org.pl[/encode_email]
  • W przypadku prac, których rozmiar uniemożliwia przesłanie za pomocą poczty elektronicznej, prosimy o udostępnienie manuskryptu za pomocą tzw. chmury i przekazanie Redakcji odnośnika do pliku.